• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

معطلی خسارت بار کشاورزان و رانندگان در لالی برای تحویل محصولات کشاورزی/معضلی که هر سال تکرار می شود فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری عملکرد علیرضا ورناصری در دوره چهار ساله در مجلس شورای اسلامی برای شهرستان لالی مجلس به جای وضع قوانین غیر ضرور مشکلات جوانان را حل کند یا جلوی فساد را بگیرد استقبال مردم از خادمان حرم رضوی در لالی/دیدارهای مختلف با دانش آموزان بیماران و خانواده شهدا + عکس مناظر شهری زیبا و پست مدرن در کره‌ شمالی رعد و برق ، مزارع کشاورزی در لالی را به آتش کشید/کنترل آتش سوزی توسط مردم آثار زیبای هنری نقاشی البرز نوبخت گام بزرگ بیمه البرز و هلدینگ صبا انرژی برای توسعه مسجدسلیمان ، لالی و اندیکا مراسم پاسداشت شهید راه سلامت دکتر عبدالحسین مرتضایی فر در لالی برگزار شد + عکس سیره ائمه و بزرگان تکریم بقاع متبرکه است/مطالبات واقعی زنان در جامعه مطرح نمی شود رقم های عجیب در بودجه‌ سالیانه/فربه کردن نهادهایی که نه خروجی کار آن ها مشخص است و نه عملکردشان تلف شدن ۳۰ راس گوسفند در پی بارش‌های سیل آسای اخیر در بخش حتی شهرستان لالی خانواده نوجوان مرگ مغزی در شهرستان لالی با اهدای اعضای حیاتی فرزند خود به ۳ نفر زندگی دوباره بخشیدند دشمنان ما وحشی تر از قبل شده اند زیرا تبلیغاتشان دیگر روی مردم ما اثرگذار نیست فصل کوچ است و دلم چای چاله می خواهد دشت شیمبار جلوه ای از بهشت در خوزستان فینالیست شدن نونهالان فولاد خوزستان با مربیگری فرشاد حاجی پور در مسابقات کشوری آغاز برداشت محصولات زراعی در لالی/ در بیش از ۱۷ هزار هکتار محصول زراعی برداشت خواهد شد + عکس بازاری وحشی‌تر از بازارمسکن نیست / دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن دو کشته در حادثه واژگونی مینی‌بوس در باغملک مرحله اول کنکور سراسری برگزار شد / رقابت ۸۳۵ داوطلب در اولین گام کنکور ۱۴۰۳ اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است واقعیت علمی دربارۀ «مثلث برمودا» چیست؟ قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند

شعر در ترازو / آسیب شناسی شعر امروز

  • 22 مرداد 1402 - 0:47
شعر در ترازو / آسیب شناسی شعر امروز
شعر باید تصویر فرد ، اجتماع و زمانه ی خود باشد و می طلبد شاعر هم ، با زبانی ممتاز ، خود را به هدف و حرف دل همه ی لایه های اجتماعی نزدیک کند

هنر و آفرینش هنری ، یعنی رازگونگی ، و رازگونگی دریافت های متفاوت از یک اثر هنری داشتن است . به واقع ، تعالی هنر هم در نقطه ی مشترک همین تفاوت ها دیده می شود و اما توضیح این نکته ضروری است که تعریف فوق ، نباید شاعر را بر آن دارد که بر پیچیدگی دریافت مخاطبان بیفزاید . چرا که امروزه ما با بینندگان خواننده ای سر و کار داریم که تنوع را از دید خود می خواهند و می بینند و دست شاعر در این مهم تا جایی باز است که بتواند یک هم خوانی و هارمونی بین خود ، شعر و اجتماعش برقرار کند .

شعر باید تصویر فرد ، اجتماع و زمانه ی خود باشد و می طلبد شاعر هم ، با زبانی ممتاز ، خود را به هدف و حرف دل همه ی لایه های اجتماعی نزدیک کند ؛ آن گونه که شهید و شوریده ی همدانی و نویسنده ی «قابوس نامه» شکفتن معنا در نگاه خواننده را برآیند روانی ، سادگی و زلال بودن شعر می دانستند :
« جوان مردا ! این شعرها را چون آینه دان . آخر دانی که آینه را صورتی نیست در خود ، اما هر که در او نگه کند ، صورت خود تواند دید . همچنین می دان که شعر را در خود هیچ معنی نیست ، اما هر کسی از او آن تواند دیدن که نقد روزگار او بود .»
« و اگر شاعر باشی . جهد کن تا سخن تو سهل ممتنع باشد . بپرهیز از سخن غامض ، و چیزی که تو دانی و دیگران را به شرح آن حاجت آید . مگوی ، که شعر از بهر مردمان گویند نه از بهر خویش. »

این دیدگاه ها ، اگر چه راه درازی را تا به امروز پشت سر گذاشته اند . با این حال تازگی و به روز بودن نگاه نویسندگان نامبرده ، هر فردایی را در وادی شعر و اندیشه در خواهد نوردید چرا که متناسب با این دیدگاه ، بسیاری از بزرگان شرق و غرب در دنیای معاصر سخن گفته اند و از این آبشخور فکری و جهان بینی گسترده نسبت به شعر ، مستقیم یا غیر مستقیم بهره ها برده اند . و در یک نگاه ، شعر و اندیشه و در کل شعر اندیشه مند را محصول اجتماع و شرایط اجتماعی می دانستند . هم چنین اقبال هنرمند را در نقد و نظر خواننده می دیدند .

زبان شاعران بالاتر از مقیاس و محدوده ی زمان و مکان است و در چرخه ای فراتر از هنجارهای طبیعی زبان و گفتار است . در این وادی شکننده و حساس ، به تمام معنا شکستن ها سازنده اند . و پیوند زدن و در آنی به « آنی » دست یافتن کاری بس دشوار می نماید و اندیشه این که یک شبه ره صد ساله را رفته ای ، خامی و کالی را در درک واقعیات زمانه می رساند . به واقع دزد و یابنده ی این گونه اندیشه به کاهدان خیالات واهی زده است .

آن چه در این برهه از زمان به نام واقعیت به چشم می آید ، کابوس تلخ و ترسناکی است که بیش از آن چه شیرازه ی فکری خودمان را بر هم زند پیکره ی ادبیات گران سنگ فارسی را هدف قرار داده است .

اگر بنای کار را بر آشنایی ناشیانه از شعر معاصر بگذاریم بد نگفته ایم . شاید نام شعر نو ، نیمایی ( آزاد ) ، سپید ، موج یا هر چیز دیگر در ظاهر ، بد آموزی داشته باشد . چون بعضی ها از شیوه ی صوری کلام ، شعر خود را می سازند وسرپناهی بهتر از این استدلال واهی خود ندارند و خوش اند از این که قید و بندهای شعری،تنها برای آن ها کنار گذاشته شده است. دراین جا سخن « تی . اس . الیوت» که می گوید :

« برای شاعری که می خواهد کار درست و دقیقی انجام بدهد شعر ، هرگز آزاد نیست » قابل تأمل است.

شاعری که جدا از شعر خود سیر می کند ، نه تنها خواننده را به زحمت می اندازد ، بلکه خودش هم مجبور است به همراه شعرش طی الارض کند ؛ به ملانصرالدین می ماند ، که هنگام نامه نوشتن از هر شخصی دو قِران می گرفت . او را گفتند : چرا دو قِران ؟ گفت :‌ چون هیچ کس نمی تواند دست خط مرا بخواند ، یک قِران برای نوشتن و قِران دیگر برای آن که باید خودم به همراه نوشته بیایم تا آن را بخوانم .

تفاوت شعر سیال ، متعالی و پویا ، با شعر مقطعی ، ایستا و کوششی از این جا آشکار می شود . شعر درد و شعر جوششیِ متناسب با شرایط و اوضاع زمانه ، در بیشترینه ، قالب و فرم موجود را در هم می شکند تا بایدها و شایدهای زمانه ، رنگ واقعیت و حقیقت به خود گیرند .

اندیشه و صورت ذهنی از پدیده های گوناگون داشتن و ریختن آنها در شرایط خاص، در ظرف هم دیگر ، خلاقیت می خواهد ، وگرنه هیچ فرقی بین سخنان«احمد شاملو» با خواروبار فروشی محله نخواهد بود . آن چه این مقوله را تمایز می دهد رسالتی است که شاعر بر عهده دارد ؛ رسالت و تعهدی که زمان ها را به داوری خود می نشاند و چه بسا که اگر این ویژگی و اعجاز کلام و اندیشه نبود ، فردوسی ، سعدی و حافظ و مولوی ها به این جایگاه نمی رسیدن.

یادمان نرود که شاعر با بینش بلند خود ، آفریننده ای است که با نقش قلم ، جمله نمی سازد بلکه به گفته ی « ژان پل سارتر » « شی می آفریند ؛ کلمات شی شده ای که بر اثر تداعی های ساحرانه ی تناسب و عدم تناسب با هم جمع می شوند همچنان که رنگ ها و صداها همدیگر را جذب و دفع می کنند . اما در نگاه پویای شاعرانه ، حقیقت شعر را شکل می دهند . » و به شاعر خلاق ، امکان رسیدن به « آن » شعری را می دهند

  • نویسنده : حمزه رحیمی بابادی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰